İş yerinde bulunan her bir çalışan, aynı hedef doğrultusunda
iş yürütmektedir. Pozisyonlar farklılıklar gösterse dahi iş yerinin hedefi
üzerinden bir çalışma prensibi uygulanmaktadır. Ancak iş verenin dağılım
dengesini bilmemesi, az personelle bütün işlerin halledilmesi, fazla personelle
maaş ödememek uğruna çalışana fazladan yük bindirmesi gibi durumlar kargaşaya
sebep olmaktadır. Sürekli ben yaparım diyen çalışan bir süre sonra tükenmeye
başlayacak ve ardından azmini kaybedecektir. Sesini çıkaramayan, hayır
diyemeyen personelin hakkı yenildiği sürece o iş yerinde doğru iş dağılımı politikası
uygulanamaz. Bir iş ortamındaki adalet sadece ay sonunda hak edilen terfi
süreçlerinde değil; günlük iş yükünün uyumlu dağıtılmasında da kendini ortaya
koymaktadır.
Haksız İş Dağılımını Fark Etme
Çalışan, haksız iş dağılımını bir süre fark etmeyebilir. Zaman
geçtikçe kendine sürekli fazla mesai yaptırılıyorsa, prestijli işlerin
çoğunlukla belirli kişilerin yaptığını görmeye başladıysa, işini diğerlerine
göre daha iyi yaptığı için takdir görmek yerine sürekli yeni görevler
veriliyorsa ve buna benzer durumlar gözle görülür bir hal aldıysa haksızlığı
anlamaya başlar.
Haksız İş Dağılımının Çalışanlar Üzerinde Etkisi
Dağılım, çalışan personelin motivasyon durumunu ve çalışma verimliliğini direkt olarak etkileyen önemli bir noktadır. Sürekli olarak fazla iş yüküne maruz kalanlar, değersizlik hissiyle karşı karşıya kalmaktadırlar. Emeklerinin karşılığını alamadıkları düşüncesiyle işe karşı olan tatminsizlikleri ortaya çıkar ve zamanla artarak devam eder. Bu gibi sonuçlar sadece bireysel tükenmişliğe yol açmakla kalmaz, aynı zaman da ekip içindeki dengeyi bozar; iş arkadaşlarına, müdüre/patrona olan saygının azalmasına da sebep olmaktadır. Kurum bünyesinde çalışan personel ileri zamanlarda bu kültüre zarar vermeye başlar, ekibe olan inancını kaybedip bu ruha zarar verir ve işten ayrılma oranlarını arttırma yönünde bir eylemde bulundurur.
İş yükünün haksız dağılımı hem çalışan bireyi hem de iş yerini olumsuz etkileyen bir etkendir. Sağlıklı ve sürdürülebilir bir iş ortamı sağlanabilmesi adına, yöneticilerin bu gibi durumların farkına varmalı ve önüne geçmelidir.
Haksız İş Dağılımında Yöneticinin Rolü
Haksızlığın önüne geçebilmek için yöneticinin büyük sorumluluğun altına girmekten korkmaması ve çalışan-iş oranını dengeli yürütebilmesi gerekmektedir. Yöneticinin, bulunduğu kurumu başarılı idare edebilme yeteneği bulunmalıdır ki gerçekten bir yönetici adı altında yapıcı ve sorun çözücü olabilsin. Yönetici her çalışanın iş dağılımı görevlerini bilmeli ve bunu dengeli bir şekilde idare etmelidir. İşçinin kapasitesini ölçüp tartarak verdiği görevde başarılı olup olmayacağına karar vererek bulunduğu konuma gerçekten de layık mı bakmalı. Bunun sonucunda da zaten verilen iş yükü kendiliğinden dengeli bir hal alacaktır.
Yönetici çalışan kişinin, işe alım sürecinde iş tanımını
doğru belirlemeli ve aktarmalıdır. Eğer bir çalışan birey üzerine fazladan
görev bindirme hatasına düşülüyorsa orada çalışanın değil yöneticinin hatası
vardır.
Yönetici böyle durumlarda açık iletişim kurmaktan
çekinmemeli, iş yükünün arttığını fark ettiğinde gerekli analizleri
yapabilmelidir. Adil iş dağılımı yalnızca çalışanı korumak amacıyla dikkat
edilmesi gerekilen bir husus değildir. İş süreçlerinin sağlıklı ve başarılı
ilerleyebilmesi amacına bu hususa dikkat edilmeli, çıkan sorunlara doğru çözüm
üretilmelidir. Bu sayede çalışanın motivasyonu artacak, ekip içindeki sağlıklı
iletişim başarılı şekilde kurulacak, çalışanın bulunduğu kuruma saygısıyla
birlikte güveni de artacaktır. Şeffaf yönetimi benimseyen yönetici her zaman
kazanacaktır.
Dengeli İş Yükü Başarının İlk Adımıdır
Sonuç olarak bakıldığında dengeli iş yükü kurumu sürdürülebilir yapan ilk adımlardan birisidir. Haksız iş yükü bireysel huzursuzluğu beraberinde getirir. İstifa oranları gün geçtikçe artar ve hem kurum hem de çalışan zamanla tükenmişliğe kapılır. Kurum kültürünü ayakta tutabilmek yöneticinin elindedir. Açık iletişimi benimseyen yönetici her zaman kazanacaktır. Emeğe verilen değerin bilinmesi ve artması çalışana motivasyon kaynağı olacak, çalışan iş yerine zorla değil severek gelecektir.
Hiç yorum yok: