Hepimiz kurumsal yaşamın bir parçasıyız. Performans Yönetimi ise kurumsal yaşamda stratejik hamlelerin yapılabilmesi için önemli bir noktaya sahiptir. Çalışanların yetkinliklerinin ve hedeflerin belirlendiği gerçek anlamda değerlendirildiği şirketin hedef ya da planları doğrultusunda performans yönetimi yapılır.
İnsan Kaynakları Performans Yönetimini Nasıl Yapar?
Çalışanın işinde
sağladığı gelişmeyi sistematik yapar. Süreçleri doğru ve anlaşılır şekilde sıralar.
Harrington, “Bir şeyi ölçemiyorsanız, anlayamazsınız. Anlayamazsanız, kontrol edemezsiniz. Kontrol
edemezseniz, geliştiremezsiniz” der.
Ölçme, değerlendirme ve
geliştirme insan kaynakları sürecinde performans yönetiminin en önemli
noktasıdır.
Etkili bir performans
yönetimi performansı tanımlar, ölçer, değerlendirir ve sonrasında
geri bildirim sunar.
Performans yönetimi 6 temel süreçten oluşur:
- Performansın Sene/Dönem Başında
Planlanması: Yönetici ile çalışan arasında
gerçekleşen hedef belirlemenin ilk ayağıdır.
- Performans Yöntemlerini Sunulması: Performansın ölçümlenmesi için doğru ve anlaşılır kriterlerin belirlenmesidir.
- Ölçme-İnceleme: Performansın
belirlenen kriterler doğrultusunda incelenmesi.
- Geri Bildirim (Feedback): İncelenen ve inceleme sonucu değerlendirilen personel için geri bildirimlerin (feedback) sağlanmasıdır.
- Çalışanın Yönlendirilmesi: Performansın doğru bir şekilde geliştirilebilmesi ve gerekli efektifin sağlanması için çalışanı gerekli yolların gösterilmesidir.
- Değerlendirmenin Şirket İçi Geri Dönüşü ve Kullanılması: Değerlendirilen çalışanın performans sonucu ücretlendirme, yan hak , terfi, eğitim, kariyer gibi konularında kullanılmasıdır.
Performans Yönetimi Ne Faydalar Sunar?
Çalışanlar Açısından Faydaları
- Çalışanların kariyer yolculuğu, gelişimi
ve eğitim ihtiyaçları açısından yarar sağlar. Kişiler bu doğrultuda hareket
eder.
- Çalışanların başarıları için ön ayak
olur. Bu süreç ödüllendirilmeye gider.
- Çalışan bağlılığı artar. Motivasyon
artar.
- Çalışanın bireysel performansına
bakılarak ücret düzenlenir. Adil ücretlendirme mekanizması çalışanlar
açısından faydalıdır.
- Çalışan ve yönetici arasındaki etkili
iletişim unsuru ortaya çıkar.
- Çalışanlar yöneticilerinin ne
istediğini bilirler ve sorumluluklarının bilincinde hareket ederler.
Yöneticiler Açısından Faydaları
- Çalışan ve yönetici arasındaki etkili
iletişim unsuru ortaya çıkar. İletişim gelişir.
- Planlama ve kontrol fonksiyonlarını
geliştirerek kurum içindeki birimlerin performansını arttırır.
- Çalışanların geliştirmesi gereken
yönlerini bulup, doğru eğitmenlik ve koçluk yapabilir ya da
yönlendirebilirler.
- Yetkilerin tanımlanması, devredilmesi
kolaylıkla sağlanır.
- Yönetsel becerilerin ortaya çıkmasına zemin hazırlar.
İnsan Kaynakları Açısından Faydaları
- Ayrılan bütçenin
kontrolü daha kolay olur. Bütçenin belirlenmesi ve buna yönelik planların
yapılması sonraki süreçleri kolaylaştırır.
- İnsan Kaynakları planlamasının
temelini oluşturur.
- Çalışanların gelişim potansiyelleri, büyümeleri
ve doğru departmanlarda etkin olabilmeleri için süreç pozitif yönde
ilerler.
- İnsan Kaynakları, çalışanların yeteneklerini
ortaya çıkarmayı öngörerek planlar yapar. Aksiyonları yerine getirir. Örneğin,
bir çalışan belirli bir alanda zayıfsa, İnsan Kaynakları bu çalışan için eğitmen
ya da koçtan eğitim talep ederek , kişinin zayıf olduğu yönü
geliştirebilir.
- İnsan Kaynaklarının etkin bir performans yönetimi uygulaması, çalışanların işletme ile ilişkisini artırarak, kuruma çalışan bağlılığının oluşmasını sağlar.
İşletme Performansı Açısından Faydaları
Performans yönetimi,
sadece kurum içi çalışanları değil, aynı zamanda işletmenin genel
performansını da direk etkiler. İyi bir performans yönetimi sistemi
sayesinde:
- Genel ve Doğru Hedeflere Ulaşılır:
Çalışanların bireysel hedefleri ile işletmenin gerçek ve direkt hedefleri
ile paralel hale gelir.
- Verimlilik ve Efektiflik Artar: Çalışanlar neyin beklendiğini bilirler; bu sebeple amaçlara daha kolay ulaşılır.
- Rekabet Etme Üstünlüğü Sağlanır: Yetenekli ve sürekli gelişime açık çalışanlar, işletmeyi rakiplerinden üstün hale getirebilir.
İnsan Kaynakları Performans Yönetimi
Yaklaşımları
Etkin bir performans yönetimi için doğru bir yaklaşım şarttır. İnsan kaynakları bölümü, bu yaklaşımları sistemsel sıralar ve uygular.
Yaklaşımlar Nasıl Uygulanır?
- Net ve Nicel Hedefler Belirlemek: Amaçlar SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound)
kriterlerine uygun olmalıdır.
- Düzenli Geri Bildirim Sağlamak: Yıllık değerlendirmelerin yanı sıra, sürekli geri bildirimlerle yıl içinde
desteklenmelidir.
- Ödüllendirme Sistemleri Oluşturmak: Başarıların görülmesi ve motivasyonu artırılması için ödül sistemleri oluşturulmalıdır.
İnsan Kaynakları Açısından Performans Yönetimi İçin Önemli Adımlar
İnsan kaynakları yönetimi ve performans yönetimi beraber düşünülmesi gereken kurumlar için önemli süreçtir. İşletmelerin başarısı, çalışanların potansiyellerini en iyi şekilde kullanması ancak bu hedefler doğrultusunda olur.
- Hedeflerin Net ve Anlaşılır Olması: Çalışanlarınızın nelerden sorumlu olduğunu ve nihai hedeflerini açık ve anlaşılır şekilde belirtin
- Düzenli Geri Bildirimlerin Olması: Sürekli geri bildirimler, çalışanların gelişimine olumlu yönde katkı sağlayabilir. Bu bildirimleri düzenli yapmak önemlidir.
- Çalışanların Süreçte Olduğunun Hissettirilmesi: Çalışanların görüş ve önerilerine değer verin.
- Başarıları Kutlama-Ödüllendirme: Başarılı performansı tanıma ve tebrik etme çalışan bağlılığını güçlendirir.
- Sürekli İyileştirmeyi ve Geliştirmeyi Sağlama: Süreçlerinizi düzenli olarak kontrol edin ve sürecin gerektirdiği şekilde geliştirin.
Değer bilmek, çalışana değerli olduğunu hissettirmek bir kurumun vizyonunun yansımasıdır. Bu yansıma çalışan bağlılığını arttırır. Unutmayalım ki ; mutlu ve gerçekten motive çalışanlar, işletme için çok büyük şanstır.

Hiç yorum yok: