Çalışan bağlılığı, kabaca bir tanımla çalışanın iş yeri ve iş vereniyle olan ilişkisi olarak tanımlanabilir.
Literatürdeki tanımlara bakıldığında, çalışan bağlılığı;
- Çalışanın iş yerinde kendini değerli hissetmesi,
- Kurumun vizyonunu, misyonunu ve değerlerini benimsemesi ve sahiplenmesi,
- Yaptığı işte anlam bulması,
- Yüksek motivasyon ve üretkenlik göstermesi durumu olarak ifade edilmektedir.
Peki Çalışan Bağlılığı Neden Önemlidir ve Çalışan Bağlılığını Nasıl Sağlayabiliriz?
Çalışan Bağlılığı Neden Önemlidir?
Çalışanın verimliliğini artırır: Çünkü çalışan iş yerini artık yalnızca yükümlülük veya sadece para kazanma ortamı olarak görmez. Çalışan verimliliğinin çalışan bağlılığı ile olan ilişkisine mercek tuttum. Ancak unutulmamalıdır ki çalışan verimliliği birçok etmene bağlıdır.
İşe devamsızlık ve işten ayrılma oranlarını düşürür. Müşteri memnuniyetini artırır: Çünkü çalışan iş yerinin vizyonuna hakimdir ve bunu en basit işlerinde bile göz ardı etmeden çalışır. Müşteri memnuniyeti çalışan bağlılığının nihai bir sonucudur. Şirketin finansal performansını olumlu etkiler.
Çalışan Bağlılığı Nasıl Sağlanabilir?
Çalışan bağlılığını sağlamak için atılacak ilk ve en kritik adım çalışanın, profesyonel ve duygusal ihtiyaçlarını analiz etmek ve bu ihtiyaçlara yönelik çözüm üretebilmektir. Kurumsal kültürün oluşturulması ve bunun çalışanlara açık ve net bir şekilde aktarılması elzemdir. Çalışanlara kendilerini geliştirebilecekleri alanlar ve ortamlar sunmak bu bağlılığı destekleyecektir.
İş-Yaşam dengesini sağlamak: Çalışan bağlılığını artıracak en önemli etken olduğunu düşünüyorum. Çünkü özellikle yeşil dönüşümle birlikte gelen uzaktan veya hibrit çalışma modeli, çalışanların bu dengeyi sağlamasında oldukça kolaylaştırıcı bir etmen konumunda. Yeşil dönüşümden bahsetmişken şirketin bu dönüşümde yer alıyor olması da özellikle bu alanda duyarlı çalışanların -ki bu çalışanların veya çalışan adaylarının sayısı oldukça fazla- bağlılığını sağlamaya ve artırmaya katkı sağlayacaktır.
Liderlik anlayışı da bu konu etkili olacak etmenler arasında: Hizmetkar liderlik ile koçvari liderliği dengede tutan bir yönetim anlayışı, çalışan bağlılığını güçlendirmede oldukça kritik bir rol oynar.
Hizmetkâr liderlik, çalışana değer veren ve değerlere öncülük eden bir anlayış sunarken koçvari liderlik, güven ve saygı kültürünü temel alarak iletişim kanallarını açık tutan ve güven inşa eden bir liderlik biçimidir. Bu iki liderlik anlayışını çalışanlara dengeli bir şekilde sunabilme çalışan bağlılığını artıracaktır.
Çalışan Bağlılığının Unsurları Nelerdir?
İş tatmini: Üstede bahsettiğim gibi çalışanın çalıştığı ortamı artık yalnızca para kazanma aracı olarak görmeyip vizyonunu benimsediği bir çalışma ortamına sahip olması.
İşveren ile ilişki: Güven kültürü, destek ve açık iletişim kanallarına sahip bir işveren.
Kurumsal kültür: Adalet, şeffaflık, saygı ve aidiyet duygusuna ek olarak yenilikçilik ve duyarlılık.
Gelişim Fırsatları: Eğitim, terfi ve kariyer olanaklarının sunulması, çalışan bağlılığını artıran önemli etkenlerden biridir.
Benim de ileride yapmayı hedeflediğim alanlardan biri, çalışanlara psikolojik destek sağlamaktır. Günümüzde ve gelecekte artarak devam etmesi beklenen mobbing, dijital ortamda yayılan karamsarlık gibi psikolojik riskler, bu alanda profesyonel desteğe duyulan ihtiyacı artırmaktadır. Bu nedenle, çalışanlara yönelik psikolojik destek hizmetleri hem önemli bir gelişim alanı hem de değerli bir kariyer fırsatı olarak öne çıkmaktadır.
Takdir ve ödüllendirme: Başarının fark edilip ödüllendirilmesi motivasyonu artırıcı bir unsurdur.
Çalışan Bağlılığı ile Karıştırılan Kavramlar
Çalışan Memnuniyeti: Bir çalışanın işinden, iş yerinden ve çalışma koşullarından duyduğu genel memnuniyet düzeyini ifade eder. Bu kavram, çalışanın beklentileriyle iş yerinde karşılaştığı deneyimlerin ne ölçüde örtüştüğüne bağlı olarak şekillenir. Başka bir ifade ile çalışan memnuniyeti, çalışan bağlılığını da içine alan genel bir kavram olarak çalışanı; beklentileriyle, işvereni ve çalışma arkadaşlarıyla olan ilişkisiyle ele alır.
İşe Sadakat: Bir çalışanın çalıştığı kuruma karşı duyduğu bağlılık, güven ve uzun vadeli kalma isteğidir. Bu sadakat, çalışanın sadece işe devam etmesi değil, aynı zamanda kurumun değerlerine ve hedeflerine bağlı kalması anlamına gelir. Yine başka bir ifade ile işe sadakat, çalışan bağlılığını içeren ve çalışanın iş yeri ile olan ilişkisine odaklanır. Çalışanın iş yerinde istikrarlı, güvenilir ve uzun süreli bir şekilde kalma eğilimi olarak da tanımlayabiliriz.
Sonuç olarak çalışan bağlılığı, çalışan memnuniyeti ve işe sadakat kavramlarının ortak bir paydası olarak çalışanın; iş yeri, işvereni ve iş arkadaşları ile olan ilişkisini bütüncül olarak ele alan bir kavramdır.
Hiç yorum yok: